مراسم تبریک و تقدیر از فرهیختگان علوم انسانی با حضور رئیس دانشگاه تهران و هیأت همراه به میزبانی دانشکده ادبیات

مراسم تبریک و تقدیر از فرهیختگان علوم انسانی با حضور رئیس دانشگاه تهران و هیأت همراه به میزبانی دانشکده ادبیات

16/2/96

 

دکتر نیلی احمدآبادی: دانشگاه نقطه اتصال دانش به جامعه است
 
همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت مقام شامخ معلم، مراسم تبریک و تقدیر از فرهیختگان علوم انسانی با حضور رئیس دانشگاه تهران و هیأت همراه به میزبانی دانشکده ادبیات در سیزدهم اردیبهشت ماه در تالار دکتر شهیدی برگزار شد.
 
در ابتدا دکتر امین مقدسی رئیس دانشکده، ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک فرا رسیدن روز معلم، با تاکید بر جایگاه علوم انسانی در فرهنگ و تمدن ایرانی، از دانشکده ادبیات بعنوان قطب علوم انسانی کشور نام بردند. ایشان استاندارد سازی در حوزه علوم انسانی را جز وظایف اصلی دانشکده ادبیات برشمردند و با تاکید بر این جایگاه، از همه اعضا برای رسیدن به شرایط بهتر استمداد طلبیدند. وی، ضمن اشاره به ارسال سومین برنامه راهبردی دانشگاه تهران برای کلیه اعضا، از حضار برای اظهار نظر و تحلیل و بررسی این برنامه دعوت به عمل آوردند.
 
دکتر بی جن خان استاد گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات، با طرح این سوال که، چرا در طراحی این برنامه نماینده‌ای از دانشکده ادبیات حضور نداشته است؟ مبحث را شروع کردند. در ادامه دکتر اصغری، کلی گویی، و نگاه کلان و نپرداختن به جزئیات مهم را، یکی از معایب این برنامه دانست. دکتر جعفری دهقی به محدودیت امکانات موجود و تقویت آن بعنوان دستاوردی مهم اشاره کرد. دکتر امین مقدسی ضمن تبریک به آقایان دکتر بهشتی و دکتر ملاصالحی بعنوان استاد برگزیده، در جشنواره آموزش دانشگاه، خبر انتخاب دکتر ابراهیم دینانی استاد برجسته فلسفه، بعنوان استاد سرآمد آموزش در بین چهار وزارتخانه، را به سایر اعضا اعلام کردند و این انتخاب را مایه مباهات و افتخار دانشکده دانستند. ایشان در ادامه یکی از مشکلات جدی برنامه مذکور را تاکید بر تحقیقات کاربردی و کمرنگ بودن جایگاه تحقیقات بنیادی و عدم توجه به آن برشمردند.
 
دکتر بهشتی استاد برگزیده جشنواره آموزش، تمرکز بر مقوله ارزیابی آموزش و به روز کردن اطلاعات در این خصوص، پایبند بودن به تعهدات و تفاهم نامه‌های مشترک بین دانشگاهی را عامل مهمی در بالا بردن سطح ارتقا کمی و کیفی آموزش دانستند. دکتر بی جن خان برای فعالیت‌های بین رشته‌ای سهم ویژه ای قائل شدند و اظهار داشتند که این فعالیت‌ها در بین المللی شدن پژوهش در حوزه علوم انسانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. دکتر طاهری نیا استاد گروه زبان و ادبیات عرب، از زنجیره تولید علم بعنوان دغدغه‌ای مهم یاد کردند که باعث تبدیل دانش به ثروت می‌شود که با فرایند انگیزشی می‌توان راه را هموارتر کرد. دکتر طاهری نیا نظام انگیزشی را در علوم انسانی عقیم دانستند و تاکید کردند که باید از تجربه علوم پایه و فنی استفاده شود تا مسیر رفته تکرار نشود.
 
دکتر افضلی، ارتقا سطح شناساندن جایگاه دانشگاه تهران در بین سایر کشورها و همچنین بالا بردن سطح تدریس در دوره کارشناسی و استفاده از اساتید پیشکسوت را پیشنهاد دادند. در ادامه جلسه دکتر بادامچی مشکل کمبود بودجه برای رسیدن به هدف را، معضل مشترک در جهان دانستند و اظهار داشتند می‌توان با استفاده از تفاهم نامه‌ها و تعهدات مشترک بین دانشگاهی بخشی از این کسری را جبران کرد. دکتر سیف افت تحصیلی دانشجویان و پذیرش رتبه‌های پایین کنکور در سالهای اخیر را مشکل مهمی برشمردند که در طولانی مدت می‌تواند مسئله ساز باشد. ایشان عدم کارآفرینی در علوم انسانی را جز ذات این علم دانستند که با تولید بهتر دانش در این علم می‌توان برای آن چاره‌ای اندیشید.
 
دکتر حضرتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، مصوبه جدید وزارت علوم در خصوص پذیرش ۸۰% دانشجوی بومی را یکی از مشکلات جدی دانست که در طولانی مدت بر پیکره تحصیلات تکمیلی دانشگاه صدمه وارد خواهد کرد. در ادامه دکتر فقهی، توجه به فعالیت‌های گذشته و بررسی آنها را با توجه به امکانات و زمان موجود، شرط انصاف دانستند. ایشان سومین برنامه راهبردی را مجموعه‌ای از آئین نامه‌ها توصیف کردند که ساز و کار اجرایی ضعیف و کمرنگ در آن تعریف شده است و پیشنهاد دادند که برای رفع مشکلات، ابتدا آسیب شناسی و بعد راهکار داده شود. ایشان اظهار داشتند اگر به آموزش بهای کمی داده شود منجر به تربیت ضعیف دانشجو می‌شود که در طولانی مدت مشکل ساز خواهد بود.
 
دکتر امین مقدسی با تشکر از حضور رئیس دانشگاه، از ایشان به واسطه اعطا بورس به دانشجویان بی بضاعت رشته زبان و ادبیات فارسی، امکان برگزاری آزمون تافل عربی و ارسال گزارش عملکرد دانشگاه برای کلیه دانشجویان و اعضای هیأت علمی تشکر کردند.
 
در ادامه جلسه دکتر نیلی احمدآبادی ضمن تبریک روز معلم، استفاده از بازخوردها و نظرات را عامل مهمی در بهره مندی و تصحیح سیاست‌های دانشگاه برشمردند. ایشان اظهار داشتند برنامه‌ها براساس اسناد بالادستی و منابع موجود تهیه شده است و این اسناد در واقع پشتیان اصلی بشمار می‌رود. دکتر نیلی گفت: در برنامه‌ها قرار نیست همه خوب‌ها آورده شود بلکه از بین خوب‌ها، الویت ها براساس ظرفیت منابع و جامعیت بیشتر انتخاب می‌شود. دانشگاه در ذات خود بین المللی است و در مرزهای دانش حرکت می‌کند و نقطه اتصال دانش به جامعه است. دکتر نیلی آموزش زبان فارسی را یکی از مهمترین نقاط قوت در فعالیت‌های بین المللی دانست که در این حوزه دانشگاه کاملاً گیرنده است، چرا که از کلیه اقصی نقاط جهان متقاضی برای یادگیری زبان و ادبیات فارسی وجود دارد. ایشان تولید علم به زبان فارسی را یکی از عوامل تأثیرگذار برای حوزه علوم انسانی دانست و تاکید داشتند علاوه بر زبان اصلی، مقالات باید به زبان فارسی هم نوشته شود.ایشان نگاه ویژه به اقتصاد آموزش را عنصر مهم برشمردند که در طولانی مدت می‌تواند جریان ساز باشد.
 
در پایان رئیس دانشگاه تهران، منابع را محدود و مشخص، و استفاده از آن را هنر دانست، و اظهار داشت در حوزه علوم انسانی این منابع محدود است که باید در رفع این مشکل تلاش شود. دکتر نیلی گفت: در دانشگاه نمی‌توانیم از سعی و خطا استفاده کنیم بلکه باید از تصمیمات پخته با پشتوانه پژوهش و مشورت حمایت کرد.